Oppdatering om “Fangen uten Navn”

slide-to-unlockDa jeg skrev om Fangen uten Navn for et par dager siden, så posta jeg link til bloggen min på et “Fritt Ord forum” på Facebook. Det første som skjedde var at Fengselspresten mer eller mindre verifiserte historien min, som dere kan selv se på den opprinnelige artikkelen.

Etterpå ble jeg kontakten av en venninne av meg på Facebook som fortalte at hun hadde sendt link til artikkelen min til en som jobber i Justisdepartementet. Han fortalte henne at han skulle se på saken, og jobbet mye med fengsler og rettigheter, og at neste gangen han var på Ringerike Fengsel, så skulle han undersøke saken. Han syntes det var “vanskelig å tro på saken”, men påstod likevel at han skulle undersøke.

Så fikk jeg vite navnet på fangen, og en del informasjon fra en annen venn av meg, som mente han hadde “inside information” om fangen vår. Jeg har sendt dette navnet til han som jobber i Justisdepartementet gjennom min venninne forøvrig. Visstnok, så skal vår venn være “psykisk syk”, og har fremmet trusler mot diverse folk og fe, men en kan jo spørre seg selv hvem som har diagnosert vennen vår, og hvem som har definert hans utsagn som trusler?

Fengselspresten er usikker på om fangen sitter der enda, men da jeg dro fra fengselet, så satt han der i hvertfall da. Da hadde han sittet på isolat og brev og besøksforbud i 2,5 år. Å sitte på isolat mer enn 16 dager i strekk, er definert av Amnesty International som tortur. Vår venn har sittet minimum 900 dager sammenhengende på isolat.

Jeg holder nå på å jobber med min egen advokat, for å få hjelp til å kontakte Sivilombudsmannen, og fylle ut papirarbeidet i forbindelse med den biten. Og ifølge rapporter jeg har lest, så sliter allerede Ringerike Fengsel med “torturiststempel” fra Sivilombudsmannen.

Med litt flaks nå, så kanskje vi ikke bare klarer å få stoppet tortureringen av et individ, men også satt fokus på Norske Fengslers bruk av isolat og torturer.

Foreløpig er det ca. 1145 mennesker som har lest historien min om vår venn. Så får vi se da om pennen er mektigere enn sverdet 🙂

EDIT; Takket være intens “etterforskning” fra både venner på Facebook, advokater, og diverse andre, så viser det seg at “Fangen uten Navn” faktisk er ferdigsonet, og sannsynligvis ute. Noe som var en gladmelding, i hvertfall for meg. Dog, så gjenstår fortsatt spørsmålet; “Hvordan i svarte #### kan Ringerike Fengsel putte en mann på isolat i 2,5 år, uten at dette får konsekvenser for fengselsledelsen” …?

Leave a Reply

