Blir problemene borte nå tro?

strutsDa jeg satt i innvandringsfengsel i USA så fikk jeg høre en historie. Det var en Armensk ex-gangbanger som hadde sona 35 år for 6 drap som fortalte meg den. Da han hadde sittet på dom, så var det to medfanger som hadde kranglet. Til slutt bestemte de seg for å gjøre opp. De tok med seg en blyant hver, og gikk inn på en celle for å sloss. Det samlet seg en hel rekke med andre fanger på utsiden av cella, som stod og heiet. Da fangevokterne endelig klarte å bryte seg igjennom, stod han ene fangen med hjertet til han andre i hånda og åt på det!

Jeg har hundrevis av lignende historier i “arkivet” mitt.

Det er menneskets natur at vi stikker huet i sanda når vi konfronteres med ting vi ikke makter å fordøye. Men uansett hvor dypt ned i sanda vi stikker huet, så forsvinner ikke problemene! Noen mener at det er “dårlig gjort” av meg å snakke høyt om det ingen andre tør nevne. Men med så mange sinnssjuke historier jeg har hørt, og opplevd, så er det umulig for meg å “holde kjeft”. Hvis jeg skulle holdt kjeft, så ville jeg blitt sinnssjuk selv!

Å prate om problemer er terapi. Det er terapi for enkeltindividet, og det er terapi for samfunnet. Hvis vi stikker hodene våre sammens, og forsøker å løse problemene sammens, istedenfor å stikke huene våre i sanda, så kan vi ofte løse problemene! Dette er elementær logikk! Men da må vi slutte å tro at problemene blir borte hvis bare mange nok holder kjeft! Da må vi få enkeltindividenes historier opp på bordet! Da må DU lære deg å synge!

Leave a Reply

