Jeg Politianmelder Marit Rosshaug og ledelsen ved Ringerike Fengsel for brudd på menneskerettighetene og bruk av tortur, i tillegg til brudd på Straffelovens Paragraf 168

ringerike-fengsel-guantanamoDa jeg satt i fengsel på Ringerike, endte jeg opp med å sone nesten 3 av mine totalt 5 måneder på isolat. I følge menneskerettighetsdomstoler, og Amnesty International, så er bruk av isolat i mer enn 16 døgn på rad, definert som tortur. Dette kan jeg selv bevitne, da jeg selv ble ekstremt psykisk utslitt, etter å ha sittet isolert fra all sosial kontakt.

I tillegg ble jeg da jeg satt på Ringerike politianmeldt for “voldstrusler”. Disse ble henlagt av det lokale politikammeret med begrunnelsen “Intet straffbart forhold”. Selv om en fullstendig overser hvorfor ledelsen ved Ringerike valgte å anmeldte meg for “voldstrusler”, så er selve begrunnelsen til henleggelsen i seg selv, bevis for at dette var en ubegrunnet anmeldelse, sannsynligvis også en falsk anmeldelse.

Jeg er litt usikker på strafferammen for bruk av tortur i Norge, men sist gang en lignende sak var oppe, var etternavnene til de tiltalte Rinnan, og de fleste fra den familien som var tiltalt ble dømt til døden, såvidt jeg erindrer fra historietimene mine.

Under ekstremt skjerpende omstendigheter, kan det også nevnes at jeg var langt ifra den som fikk kjørt meg hardest. Da jeg satt der, hadde det sittet en mann på isolat i over 2 år, visstnok. Noe som du kan lese om i denne artikkelen. Forøvrig, uten at det forsåvidt er relevant, kan det også nevnes at da AlJazeera omtalte Ringerike Fengsel, så omtalte de det som “Norges svar på Guantanamo”, visstnok, uten at jeg kan i skrivende stund finne referanser.

Dette er en del av en større anmeldelse, hvor kanskje så mange som hundre individer og institusjoner vil bli anmeldt av undertegnede.

Leave a Reply

