Hemmelighetene jeg er glad for at jeg ikke vet

Redwood_National_Park,_fog_in_the_forestVisste du at en “eller annen plass” i California, står verdens høyeste tre? Visste du at “en eller annen plass i Sverige” står verdens eldste tre?

Årsaken til at eksakt HVOR er hemmeligheter, som nesten ingen vet, kan best illustreres ved å fortelle historien om Langangsbrua i Porsgrunn.

Da veivesenet ikke ville at folk skulle kaste flasker over brua, så satte de opp et skilt hvor det stod; “Ikke kast flasker over brua!” Det har aldri blitt kastet så mange flasker over en bru i Norsk Historie, som da det skiltet stod ved brua! Til slutt måtte veivesenet rett og slett bare fjerne skiltet, siden skiltet og advarselen i seg selv, ble en trussel for de som kjørte og gikk under brua! På samme måten er det med både verdens eldste og verdens høyeste tre!

Profet Muhammed beskrev dette poetisk for nesten 1.400 år siden, da han sa; “Hvis hele Allah kom inn i Universet vårt, ville Universet opphøre å eksistere!”

Noen ting er jeg glad for at jeg IKKE vet. Om ikke for noe annet, enn for at det jeg ikke vet, skaper “undring” i meg, og gjør verden mer spennende og fylt med undring! For meg, så er det at jeg ikke vet alt, definerende for min tro på Gud, siden jeg vet at jeg ikke vet alt. Men til tross for at jeg ikke vet alt, så fungerer ting sånn noenlunde greit likevel. Vel, da det være noe annet der ute, som vet, og som får ting til å fungere …

Derfor er jeg glad for at jeg ikke vet alt 🙂

Men, NOEN ting vet jeg da. Og de tingene jeg faktisk vet, gjør livet litt mer all right da 😀

Leave a Reply

