Et sosialt eksperiment konkluderes

Screen Shot 2016-03-21 at 23.32.13Over de siste dagene har jeg satt meg fore å etterpøve en tese. Tesen min var at hvis en starter et argument med noe som ikke er forenelig med mottagerens verdensbilde, så vil selve spørsmålsformuleringen generere så mye kognitiv dissonans, at mottageren ikke vil engang være i stand til å lese ferdig argumentet ditt, før han går i skyttergravsmodus, og begynner å produsere motargumenter. Gjett om jeg fikk rett 😀

Hvis du leser påstanden min i vedlagte skjermdump, og HELE påstanden min, så vil du se at jeg gir bort fasiten til hvordan man kan imøtekomme argumentet mitt, og invalidere det, ved å nevne ett enkelt navn. Altså, løsningen til å vinne ved bruk av motargumeter, ligger i selve spørsmålsformuleringen min. Litt på samme måte som spørsmålet; “Hvor kommer en Chigago Steak Sandwich ifra?” eller; “Hvilke stat startet Kentucky Fried Chicken i?”, eller kanskje enda mer banalt; “Hvilke kontinent ligger United States of America i?”

Til tross for at jeg gav bort fasiten til hvordan man kunne vinne debatten imot meg, som en del av selve spørsmålsformuleringen, så var det av de 60 kommentarene jeg fikk, kun *en* person som hadde klart å lese hele argumentet mitt, og faktisk gav meg et eksempel på et navn, som han mente var “på høyde” med de jeg nevnte. Utav de ca. 60 kommentarene jeg fikk tilbake, så var ca. 55 av de kritiske til meg, og argumenterte i øst og vest, og lagde finurlige og avanserte motargumenter, de mente invaliderte min første setning. Men ingen klarte å gi meg fasiten, som ville invalidert argumentet mitt, til tross for at jeg selv gav bort fasiten som en del av spørsmålsformuleringen!

Med andre ord, kan en konkludere med at de fleste som leste innlegget mitt, ikke kom lengre enn første setning, før de slo av hjernen, og gikk inn i “berserk modus”. Subsidiært; At det ikke finnes en eneste Ateist som har bidratt med noe særlig positiv utvikling her på jorden da. Men det er en såpass drøy påstand, at jeg er usikker selv på at den egentlig holder vann da. Selv om innlegget mitt, og kommentarene til det, kan få en til å lure da … 😉

Så med andre ord, hvis en skal forsøke å grave frem den naturlige konklusjonen, så må det være at det er umulig for individer å forholde seg til en saklig debatt, hvis de blir representert noe som ikke samstemmer med deres eget verdensbilde som innledning til debatten. Rett og slett, fordi de ikke er i stand til å lese eller høre mer enn en setning, før hjernen slås av, og de primære behovene som behov for trygghet osv fra behovspyramiden slår inn, og trigger “fight or flight” instinktene deres. Altså, å debattere med en som ikke er av samme mening som deg i utgangspunktet, er med andre ord 100% meningsløst!

Merk forøvrig at jeg hadde som “target” her for mitt lille sosiale eksperiment spesifikt siktet meg inn på de som mener at de selv er “skeptiske, analytiske, logiske og i stand til å fordøye lange tankerekker”. Dette var ikke hverken “konspirasjonsteoretikere” eller “bryggesjauere”. Tvert imot, dette var bevisst gjennomført på den delen av befolkningen som selv skryter av å være en del av den “intellektuelle eliten”, og den “tenkende delen av befolkningen”, med evne til “refleksjon” og “selvinnsikt” osv. De fleste av de var forøvrig også selverklærte “Human Etikere”, som forøvrig indikerer i selve ordlyden, at de burde hatt evne til å både lytte, og å være i stand til å respektere alternative standpunkter og ideer, uten forutinntatte holdninger.

La meg spørre deg et spørsmål; “Hva koster en 10 kroners Hubba Bubba?”

Når man sier det såpass rett ut, kan det høres nesten på grensen til banalt ut, når man må erkjenne at selv den “intellektuelle eliten” ikke er i stand til å svare på ovenstående spørsmål, under forutsetning av at man starter spørsmålet med ordet; “Hei, du som aldri klarer å svare riktig på noenting; Hva koster en 10 kroners Hubba Bubba?”

Pussig det der … 😀

2 thoughts on “Et sosialt eksperiment konkluderes

Leave a Reply

