Bør vi putte syke folk i fengsel?

hasjnarkomane-jens-stoltenbergJeg snakket nettopp med en Jus professor, som har jobbet 16 år som professor ved et Universitet. Det fikk meg til å tenke litt. Hva om vi hadde puttet alle med influensa i fengsel? Da ville vi hatt en mye mindre spredning til resten av populasjonen. Slik kunne vi nesten utryddet influensa! Hvis vi også hadde puttet alle kreftpasienter i fengsel, ville verden blitt et mye penere sted. Etterpå kunne vi puttet alle som har en historie med psykisk sykdom i fengsel. Det er nemlig statistisk bevist at psykisk syke mennesker utfører mer kriminalitet enn de som er psykisk friske. Tenk så vakker verden ville blitt da? Kanskje du ler av ovenstående forslag, og fnyser av det som galskap, men faktum er at dette er en beskrivelse av verden slik den *ER*!

Kontekst; Jus professoren jeg pratet med, har skrevet en bok, hvor han argumenterer for legalisering av alle former for narkotika. Denne boken ble brukt som kilde da Høyesterett i Mexico valgte å legalisere Marijuana for en stund tilbake siden. Og før du spør; Nei! Det virket ikke som om han var hverken “stein” eller “høy” da jeg pratet med han. Tvert imot, var han en småbarns familiefar, og det virket som om han oppriktig var opptatt av sin egen sønns fremtid.

I dag er 70% av de som sitter i fengsel i USA dømt for kriminelle handlinger som ikke har andre offere enn de selv, altså; Narkotika! Situasjonen er ikke noe spesielt mye bedre i Norge. For det første, flommer dette fengslene våre over med mennesker, i en slik grad, at vi ikke lengre har plass til de som virkelig bør være der. Noe blant annet drapssaken i Ålesund for noen år siden viser.

For det andre, øker dette prisen på narkotika, siden jo mer ulovlig et kjemikalie er, jo dyrere blir det, siden det er forbundet høyere risiko med å befatte seg med det. Slik skaper vi mer kriminalitet i Norge, ved at de som er narkomane, blir tvunget til å utføre kriminalitet for å opprettholde sitt eget narkotikamisbruk.

I tillegg konstruerer det fordommer, som umuliggjør bruk av disse kjemikaliene i terapeutiske sammenhenger. Marijuana har for eksempel en hel rekke med terapeutiske bruksområder. Det samme har LSD og Fleinsopp. Men siden disse stoffene er ulovlige, er det nesten ingen forskere, og/eller leger, som tør å bruke de til å kurere de lidelsene hvor disse stoffene har en bevist effekt.

Men hovedsaklig, demonstrerer dette absurditeten i samfunnet vi lever i, siden dette for alle praktiske formål er equivalent med å “putte sjuke folk i fengsel!”

I dag er det ingen med vettet sitt i behold som ikke er enig med meg i at narkomani er en sykdom! I så måte har vi i dag tusenvis av mennesker i fengsel, som ikke er skyldig i noe annet enn å være *sjuk*! Absurditeten i dette, kan best beskrives i den første paragrafen min, i denne artikkelen;

“Først kom de for å ta alle narkomane, men jeg hevet ikke stemmen min, for jeg var ikke narkoman. Så kom de for å ta alle med psykisk sykdom, men jeg hevet ikke stemmen min, fordi jeg var ikke psykisk syk. Så kom de for å ta alle med HIV, men jeg hevet ikke stemmen min, fordi jeg hadde ikke HIV. Da de så kom for å ta alle med influensa, og jeg ble hentet, var det ingen igjen til å snakke for meg, siden alle de som kunne snakket for meg, da allerede satt i fengsel!”

Leave a Reply

