Hvorfor er Jesus Kongen?

jesus-hyrdenI dag skal jeg forsøke på noe som mange vil si er umulig. Jeg skal forsøke å forklare hvorfor Jesus er Kongen, på en slik måte at selv de mest fundamentalistiske ateistene ikke kan motsi meg. Jeg skal forsøke å logisk forklare hvorfor Jesus er kongen, uten å ty til “faith card”, eller noen andre elementer, bortsett ifra de som er enkle å forstå, ut ifra et psykososiologisk og psykologisk perspektiv!

Jeg så nettopp filmen “Ben Hur”. Denne filmen klarer det kunststykket å skildre Jesus, og hans misjon, uten å en eneste gang hverken vise ansiktet hans, eller at man hører Jesus stemme. Likevel, er det kanskje den beste skildringen jeg noensinne har sett av Jesus på film! Jeg ønsker ikke å avsløre avslutningen, men selv om filmen er lang og gammel, er den verdt å se. Om ikke for noe annet enn det faktumet at den fortsatt den dag i dag, besitter verdensrekorden for tidenes største kulisser for film!

Denne filmen handler også om hat. Den handler om hvordan Jesus kan hjelpe til med å transformere hat til kjærlighet. Og den handler om tilgivelse! Med sine siste åndedrag, hvis man velger å tro på at Jesus overhodet eksisterte, så sa Jesus dette om sine “fiender”; “Far tilgi de, fordi de vet ikke hva de gjør”

Når man skal stå ansvarlig for sine egne synder, så ønsker man ikke å bli dømt! Dette er sant for Ateister, Buddhister, Kristne og Muslimer! Hvis man da må velge en dommer, så ønsker man seg den som historisk har klart å demonstrere at han er minst fordømmende og dømmende! Dette er elementær logikk! Kun til en slik dommer, vil man kunne fortelle Sannheten. Alle de andre, som søker å fordømme og dømme andre, får aldri tak i spesielt mye Sannhet!

Slik ble Jesus dommeren på Dommens Dag. Både i Qu’ran og i Bibelen! Rett og slett, fordi han har bevist at han ønsker ikke å dømme *noen*! Så dommeren på Dommens Dag tilgir alle mann rett og slett! 😀

Da Nelson Mandela slapp ut ifra 27 års fengsel, og fikk ansvaret for å styre Sør Afrika, var en av de første tingene han gjorde å danne; “Sannhetskommisjonen”. Konseptet fungerte slik; “Alt du forteller her får du Amnesti for, så lenge du ber om unnskyldning til de pårørende!”

Derfor var Nelson Mandela den *ene* kandidaten både de hvite undertrykkerne, og de svarte undertrykte kunne enes om! Derfor ble Nelson Mandela “kongen” over Sør Afrika.

Men det er nesten umulig å argumentere med at denne ideen var Mandela sin. Denne ideen fikk vinger, på et kors, i Jerusalem, for snart 2.000 år siden! Uavhengig av hva du tror eller ikke tror om Jesus, så er det null tvil om at ideen om tilgivelse, skøyt fart, på en måte den aldri tidligere hadde klart, ved Jesus siste åndedrag!

Slik ble Jesus Kongen, ikke bare for de Kristne, men også for Muslimene! I dag er det 4.2 milliarder mennesker på Jorden som på en eller annen måte mener at Jesus er Kongen! I så måte døde Jesus aldri, uansett hva man måtte tro om detaljene rundt hans korsfestelse. Han klarte nemlig det kunststykket å leve videre i våre hjerter, som en ide! Selv 2.000 år etter at hans kroppsfunksjoner nødvendigvis må ha opphørt! Uansett når man tror at dette skjedde …

I påsken vannet den Katolske paven denne ideen selv! Ved å vaske føttene til Muslimer! Dette var en usedvanlig ydmyk tilnærmelse til Islam, fra en sittende pave! Noe som gjorde det til at han fikk opptil mange nye stjerner i min bok!

Og poenget mitt er; Hvis Jesus klarte å tilgi sine fiender, selv spikret til et kors, med hån og latter rundt seg, så klarer du sikkert å tilgi de som har syndet imot deg tenker jeg 🙂

Slik lever Jesus i dag! Slik er Jesus kongen over hele jorden i dag! Selv 2.000 år etter hans død! Jesus Lever! Hvis du ikke tror på meg, så blir du din egen dommer, i din egen Dommedag! Fordi denne dagen er nemlig en personlig greie! Og tro meg, denne Dommen kan du ikke unnslippe! Så med mindre du klarer å se dommeren som frikjenner alle mann, så blir du din egen dommer, og da dømmer du deg selv til evig død!!

Så gratulere verden, Dommens Dag er over, og alle mann som tror på Dommeren ble frikjent 😀

Snipp, Snapp, Snute, så var Eventyret Ute! Og Jesus er restituert som den Levende Kongen, over hele verdens folk og fe! 🙂

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s