Kan du skille rett fra galt?

aplleMange vil kanskje svare umiddelbart; “JA!” på ovenstående spørsmål. Dog, så mener jeg dette er en logisk kortslutning, og en farlig ide. La meg forklare ved å gå til “kilden” på disse spørsmålene …

Den kanskje mest leste og en av de eldste bøkene som behandler disse spørsmålene, lærer oss at syndefallet skjedde da vi fikk vite forskjellen på rett og galt (tilsynelatende). Jeg mener at denne kilden tvert imot, viser oss at vi aldri lærte oss å skille rett fra galt! Og jeg mener at å argumentere for at man selv vet hva som er rett, og at de som argumenterer imot deg tar feil, er en fundamentalistisk “logisk kortslutning”. Spesielt hvis man leser Bibelen, og ser på hva den forteller oss om dette spørsmålet. La meg forklare …

I følge Bibelen satte Gud et tree, midt i Edens have. Og de som tok en bit av frukten fra dette treet, skulle jages ut av Paradis. Det var Guds ord, hverken mer eller mindre! Så kommer Slangen inn i Paradis, og innbiller Eva at hvis man spiser av denne frukten, så forstår man forskjellen på rett og galt, og blir selv Gud. Eva faller, og drar med seg Adam i fallet.

I følge Bibelen så sier Gud *ALDRI* at man lærer seg forskjellen på rett og galt! Dette er utelukkende Slangen sine ord. Hvis du synes at “Slangen” og “Satan” er vanskelige ord å forholde seg til, så se på de som en analogi for “løgnen”. Slangen er tross alt “Løgnens Far” i følge den samme kilden; Bibelen!

Så med andre ord, er troen på at man vet forskjellen på rett og galt, en *løgn*! Og den som tror på denne løgnen, skal bli jaget ut av Paradis.

Dette resonnerer med mange av de andre ideene i Bibelen, som for eksempel at “bare Gud skal dømme”. Og den som dømmer andre, skal selv bli dømt! Derfor er ideen om at du vet forskjell på rett og galt direkte usunn! Fordi den gjør det til at du dømmer og fordømmer andre, fordi de ikke er enige med deg. Og for å si det med sunt gammelt bondevett; “Ingen liker en besserwisser” – Altså; Ingen liker noen som tror de har patent på Sannheten!

Dette resonnerer også med gammel Hinduistisk og Buddhistisk visdom, som for eksempel Karma, som lærer oss at men “høster som man sår”, osv, osv, osv …

Når man erkjenner dette, erkjenner man også paradoksalt at man er uten synd! Fordi Satan ikke var i stand til å holde løftet sitt! Han klarte ikke å gjøre deg til “gud”, og ergo har han solgt deg noe, som han aldri har levert! Med andre ord, kan du kreve “pengene” dine tilbake for “salget”, siden han (Satan) aldri klarte å levere. Eller, for å bruke en Bibelsk analogi; “Det eneste du behøver for å kreve Sjelen din tilbake, og tre inn i Edens Have, er å erkjenne at du ikke vet forskjellen på rett og galt! Og slik slutte å tro på Løgnen (Satan)!”

Dette blir paradoksalt en selvoppfyllende profeti for meg selv, siden jeg selv har vært en av de som trodde jeg visste. I tillegg får også Qu’ran en merkelig vri, som resonnerer med Bibelen i disse spørsmålene, fordi min mor lærte meg; “Det finnes ikke dårlige spørsmål, bare dårlige svar”. Fra min mors visdom kan man utlede at den som tror han vet svaret på noe, er dum! Og som Profet Muhammed svarte da han ble spurt om hvor Paradis lå; “Paradis ligger under fotsålene til mødrene våre!”

Så med andre ord evangeliserer indirekte Profet Muhammed, kan det argumenteres for; At en skal respektere sine forfedre. Noe som resonnerer med “forfedretilbedelsen” man finner i enkelte land i Østen, og som også resonnerer med Templene til den Mormonske Kirke, som er dedikert til å be for sine Forfedre, slik at de skal komme til Himmelen.

I tillegg viser dette oss, at vi aldri forlot Paradis. Edens Have bare forvandlet seg “lokalt”, til å bli et Mareritt for noen av oss! Rett og slett, fordi vi trodde på Løgnen!

Så med andre ord; DU ER I PARADIS! DU KLARER BARE IKKE Å SE DET, FORDI DU TROR PÅ LØGNEN!!

I så måte digger jeg Lenny Kravitz, som sier det rett fra levra, i denne sangen …

Man finner Profeter på de merkeligste plassene når man bare leter med et åpent sinn 😀

Advertisements

9 thoughts on “Kan du skille rett fra galt?

  1. paradiset finnes inne i oss. Det er kun egoet som hindrer oss. Adam og Eva mister paradiset. Hvorfor? Ifølge Osho er dette et bilde på evolusjon. Vår takk går til slangen,- fristeren etter å bli som guder,- vi blir dommere. Alle barn lever i paradiset,- de lever uten ego. Jeg følelsen kommer senere i livet. Kunnskap blir til erfaringer på hardisken. Så istedenfor å værevåkne begynner vi å fungere som roboter – og dette er syndefallet. Istedenfor å være tilsted her og nå så lever vi våre liv i fortiden eller fremtiden. Islam som betyr underkastelse – som er det samme som overgivelse av ens egen vilje. Amen – skje din vilje.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s