Jeg trodde jeg visste alt, nå vet jeg ingenting

HuOnFirstDet er mulig du ler av “Who’s on first base” analogien min, og det skal du få lov til, selv om den faktisk er seriøst ment. Den som tror humor er bare humor, eventyr bare eventyr, og vitenskap bare vitenskap, han får nemlig et fattigere liv.

Akkurat som Abbot og Costello, så mener jeg også at de viktigste svarene ligger i spørsmålene vi kan stille oss. Og på samme måte som Hitchhiker’s guide through the Galaxy, så mener jeg spørsmålene er viktigere enn svarene!

I så måte, må jeg erkjenne, at jeg kanskje er den største synderen som noensinne har levd! Fordi jeg trodde jeg hadde alle svarene! Nå vet jeg at jeg ikke vet noenting som helst! Og ergo er jeg den største tvileren som noensinne har eksistert! Jeg har rett og slett tvilt bort min egen eksistens! Mitt eget “Jeg”!

“Jeg er død! Lenge leve meg!” 😀

Som jeg har tidligere nevnt her, ved å egentlig ikke gjøre noe annet, enn å kjøre meg selv inn i regresjon, tilbake til Edens Have, så er all synd basert på troen på at man vet! Paradokset var at jeg kunne kun gjøre dette ved å lese flere bøker. Dette skapte “tvil” i meg, som resulterte i, at jeg ved bruk av logisk argumentasjon, klarte å fullstendig tvile bort “ego”! Da er det bare en ting som står igjen, og det er den Allmektige! Eller, for å sitere Buddha; Jeg har blitt Observatøren! Den som ser, uten fordommer!

Jeg ønsker derfor å benytte anledningen til å be alle de som jeg har gitt bastante svar til om unnskyldning! I dag vet jeg at det finnes bare *en* sannhet, som kan oppsummeres ved Roah Eggedullah sine vakre sitater; “Ingen Gud, men Gud!”

Selv om jeg ikke vet noenting som helst, vil jeg likevel oppfordre alle til å lese bøker! Flere bøker! Spesielt de som legger fram argumenter som er i kontradiksjon med de man allerede har lest! Altså, med andre ord; Hvis du er Ateist, så les de Hellige bøkene! Hvis du er Muslim, så les Bibelen! Hvis du er Kristen, så les Qu’ran. Hvis du er religiøs, så les Richard Dawkins og Darwin! Hvis du er skeptiker, så les The power of Now! Osv, osv, osv …

Men, hvorfor stoppe der? Fortsett med Asbjørnsen og Moe og the Hitchhiker’s Guide through the Galaxy når du er ferdig med de ovenfor! Fordi med mindre vi klarer å ta oss selv mindre alvorlig, er det umulig for oss å tvile bort vår egen eksistens, og vårt eget ego! Og med mindre vi klarer å tvile bort vårt eget ego, klarer vi aldri å se den Allmektige!

Dette vil så den nødvendige tvilen i ditt hjerte, som trengs for å krysse regnbuebroen til Paradis!

Lykke til 🙂

One thought on “Jeg trodde jeg visste alt, nå vet jeg ingenting

Leave a Reply

