Tvil på meg

marvin-headshot-transparentJeg har ingen svar. Med litt flaks, så har jeg kanskje noen gode spørsmål, som kan lede deg til noen smarte svar. Men, jeg har ingen svar. Etter at jeg postet artikkelen min i går, husket jeg Zen Master Jinen sine ord, som er i direkte opposisjon med deler av artikkelen min ifra i går. Jeg fremmet nemlig påstanden om at du må lese alternative kilder til de som du allerede har fordøyd, for slik å så tvil i deg selv. Jinen sier tvert imot at du behøver ikke gjøre dette, du kan bare fortsette rett frem, og gjøre mer av det du allerede gjør. I så måte tar jeg kanskje feil …?

Men tar man egentlig feil, selv om man tar feil?

Jeg har skrevet flere ganger de siste dagene om Jesus siste ord på korset. Så kommer Jostein Breiland og beviser at jeg tar feil. Med Bibelsitater og full pakke! Denne gangen har han virkelig gjort hjemmeleksa si, og lest argumentene mine, og gått til kilden, for å se om jeg tar feil. Og han beviste at jeg tok feil! Vakkert gjort forøvrig! En null til deg kompis 😀

Men i dette ligger det et poeng, tror jeg, og det er; “Bare fordi at et menneske sier noe annet enn deg, betyr ikke nødvendigvis at hverken du eller din meningsmotstander tar feil” Hvis jeg ikke tar helt feil, er det flere Evangelier i Bibelen. Jeg husker ikke på stående hånd hva alle sier, men jeg mener bestemt å erindre at de for eksempel alle sammen har forskjellige versjoner av Jesus siste ord på korset! Hvordan kan de da alle være “Guds ord”, og “Hellige Sannheter”, hvis de fremmer forskjellige påstander? Som er i kontradiksjon med hverandre?

Hmmmm, la oss tenke litt på den …

Kanskje “Luke” snakket med noen andre da Jesus åndet ut? Kanskje han slik gikk glipp av det som “Johannes” hørte som Jesus siste ord? Kanskje “Johannes” ikke kunne Gresk, og at Jesus siste ord ikke var på morsmålet til “Johannes”, men tvert imot på Gresk? Kanskje det finnes “lokale Sannheter”, som er bare sant for deg, og noen få andre?

Hvis jeg sier at det regner utenfor vinduet mitt, så kan du velge å tro på meg, eller du kan velge å krangle med meg, fordi det ikke regner der du er. Hvordan tror du valget ditt i forrige dilemma påvirker ditt humør? Hva tror du er mest fruktbart, og gir deg flest venner? Fremmer jeg en usann påstand hvis jeg sier at “det regner” …?

Alle veier fører til Rom heter det seg. Kanskje min vei bare er en vei? Kanskje den til og med er en blindvei? Jeg vet ikke, men det er nå en fiiiin vei, og jeg trives her jeg. Jeg håper du kan trives med din vei … 😀

En kollega av meg fortalte meg en fiin historie en gang om disse tingene;

“En liten flokk med vitenskapsmenn hadde endelig klart å lage liv. Så gikk de til Gud og sa; ‘vi er nå like flinke som deg, siden vi kan lage liv’. Gud ble nysgjerrig, og ønsket å gi de en sjangse til å vise at de hadde rett. Så han sa; ‘Hmm, interessant. Vis meg’. Vel, sier en av vitenskapsmennene. Vi starter med litt jord, mens han bøyde seg ned for å gripe etter litt jord. Da stoppet Gud han og sa; ‘Øhh, øhh! Lag din egen Jord!’ mens han ristet med fingeren”

Er ovenstående historie fullstendig meningsløs i forhold til det jeg sier? Kanskje, jeg vet ikke? Hva tror du …? 😀

Men det er nå en fiin historie da … 😉

Leave a Reply

