Er forskning og demokrati bare vissvass?

All seriøs forskning og alle demokratiske prosesser har en ting til felles; Det starter med et spørsmål. Min teori er at spørsmålsformuleringen din dikterer svarene du vil få! La meg illustrere med et eksempel.

Spørsmål nummer 1; “Ønsker du at Norge skal rette seg etter internasjonalt anerkjente menneskerettighetstraktater og slutte med bruk av tortur som avstraffelse i fredstid?”

De fleste vil svare et rungende og klinkende klart; JA!” på ovenstående spørsmål. I så måte kunne jeg likesågodt spurt deg om “liker du delfiner og gummibjørner?”. Dilemmaet er nemlig at svaret på dette dikterer svaret på et annet spørsmål

Spørsmål nummer 2; “Ønsker du at Norge skal slutte å isolere Anders Behring Breivik, gi han tilgang til sosial omgang og besøk?”

Hvis du svarte ja på det første spørsmålet, *vet* vi svaret ditt på det andre spørsmålet! Det er nemlig implisitt og elementær logikk!

All forskning starter med et spørsmål. Hvis du aksepterer hvordan spørsmålsformuleringen ovenfor dikterer svaret du får, må du ergo akseptere at alt som starter med et spørsmål, er nødvendigvis nødt til å finne et svar, som ikke er riktig, siden spørsmålsformuleringene du stiller deg, dikterer svarene du vil finne.

“Som man roper i skogen, skal man få svar!”

Både forskning og demokrati lider av dette dilemmaet. Man spør et spørsmål, og får et svar! Jeg er 100% overbevist om, at hvis man hadde ønsket, så kunne man i praksis blitt en diktator, uten å noensinne bryte rammene for dedemokratiske prosesser, bare ved intelligent bruk av spørsmålsformuleringer. For eksempel, la meg spørre deg følgende spørsmål;

“Ønsker du at Norge skal sørge for at du er trygg, og slipper å oppleve terror i hverdagen din?”

Jeg kunne nok engang likesågodt spurt deg; “Synes du Ole Brum er koselig?” – De fleste vil svare et uhemmet; “JA!” på ovenstående spørsmål.

Dog, svaret du gir ovenfor, impliserer et diktatur, med absolutt makt, og total overvåkning! La meg omformulere spørsmålet;

“Ønsker du at den Norske Stat skal ha absolutt makt, total overvåkning, og muligheten til å avlytte absolutt alt du sier, gjør, hvor du er, og lese selv tankene dine?”

Vel, hvis du svarte ja på det første spørsmålet, så er svaret på det andre spørsmålet implisitt avgitt!

Dette er et dilemma som både forskning og demokrati har til felles. Se nedenfor for en skjermdump fra programvaresystemet mitt som viser dette dilemmaet i praksis.

Screen Shot 2016-04-01 at 14.19.38Ovenstående spørsmål lider av et dilemma som alle spørsmålsformuleringer til syvende og sist lider av, det er “ledende spørsmål”. Alle som har brukt internett noe særlig, vil kjenne seg selv igjen i de ovenstående karakteristikkene jeg tillegger “World Wide Web”. Resultatet mitt etter en slik undersøkelse vil sannsynligvis blitt at

  1. Facebook is garbage
  2. Twitter sucks
  3. Internet is a dumpster
  4. Search engines can (occasionally) give us intelligent information

Hvis jeg hadde snudd spørsmålsformuleringene dog, til noe slikt;

  1. Jeg finner ofte interessant informasjon på Facebook
  2. Jeg finner ofte interessante ting på Twitter
  3. Jeg finner ofte interessante ting på internett
  4. Jeg finner sjeldent eller aldri det jeg leter etter når jeg søker

Så ville konklusjonen sannsynligvis blitt 100% motsatt!

PS!
Hvis noen har lyst til å forsøke seg på ovenstående dilemma, så er greiene mine Open Source, og man kan selv forsøke dette når jeg gir ut Phosphorus Five den 16. Mai 2016! Du kan da laste ned denne spørreundersøkelsen, og installere den på din egen web server, siden dette er en av eksempel applikasjonene som følger med. Slik kan du selv bekrefte eller avkrefte teorien min. Jeg lar dog ovenstående undersøkelse være slik den er, så er det opp til deg å lage den med “annet fortegn”

Så med andre ord, hvis du tror på teorien min, om at spørsmål leder til svar, så eksisterer ikke demokrati, og all forskning er rubbish og overtro!

One thought on “Er forskning og demokrati bare vissvass?

Leave a Reply

