Spør Richard Dawkins feil spørsmål?

Inverted_question_mark_alternateRichard Dawkins er verdens mest kjente Ateist. Han kaller seg selv for, sitat; “Militær Ateist”, og hans “kall” er åpenbart å forsøke å eliminere alle verdens religioner, og all “overtro”. Før jeg kan svare på om hvorvidt jeg er enig med han eller ikke, må jeg forsøke å finne ut hvilke spørsmål han stiller seg selv, og andre. Noe jeg tilfeldigvis mener å vite, siden jeg har lest mye om Mr. Dawkins, både av hans egen litteratur, og det hans “fotsoldater” sprer rundt omkring på Facebook og Internett.

Når man følger argumentet hans, mener jeg at man kan utlede hans spørsmål, som jeg mener er; “Ville ikke verden vært et bedre sted hvis det ikke hadde eksistert overtro og religioner, og vi alle kunne forholdt oss til vitenskapen istedenfor? Ville det ikke da vært mindre krangling og krig?”

Og paradokset er, at når man stiller ovenstående spørsmål, så er det umulig å svare noe annet enn; “JA!” – Poenget mitt, er at den som kun stiller et spørsmål, får kun et svar, noe jeg mener å ha bevist i blant annet min forrige artikkel.

Altså; “Som man roper i skogen, skal man få svar!”

Men, hvis man istedenfor, velger å stille et annet spørsmål, for eksempel; “Har ikke Religion og overtro bidratt til mye positivt i verden”. Så vil man få et fundamentalt annet svar. For de som tviler, kan jeg nevne Moder Teresea, men det er millioner av flere eksempler. Det finnes også mange andre spørsmål man kan stille, som går i samme gaten. For eksempel kan man spørre seg selv spørsmålet; “Har ikke placeboeffekten bidratt til mye helbredelse?”, osv, osv, osv …

I så måte sitter man med to fundamentalt forskjellige svar, på noe som egentlig er det samme spørsmålet, vel og merke med forskjellige “fortegn”.

Dette sår “tvil” i troen på ens egen fortreffelighet, noe som jeg mener kan forklares som den “psykologiske Gud effekten”. Hvis man skal redusere Gud ned til noe som er 100% psykologisk og psykososiologisk, så vil man måtte erkjenne, at basisen til alle Religioner, handler om å slutte å tro på seg selv, og begynne å tro på noe annet. Dette leder en til tvil om at en selv har rett, noe som resulterer i at en begynner å søke nye spørsmål. I så måte, kan Gud reduseres ned til en “psykologisk effekt” om en vil. En effekt, som vel og merke, leder en til en mykere tilnærming til sin egen fortreffelighet, og sitt eget ego! Noe som beviselig *reduserer* konflikt! Ergo, kun ved å spørre begge spørsmålene, altså det samme spørsmålet, med to forskjellige fortegn, vil en kunne klare å skape en bedre verden, og bli et bedre menneske, og samle mer Sannhet!

Eller for å si det med Religiøse ord; “Han (les; Gud) må bli større, og du må bli mindre”

Så med andre ord, handler ikke Gud om å tro på en ytre ting, egentlig! Det handler om å tvile på seg selv!

Leave a Reply

