Har man lov å rive ballene av statsministeren?

churchillDe  fleste vil kanskje svare umiddelbart “NEI” på dette spørsmålet. Men faktum er at det korrekte svaret er; “det spørs”. For å forstå hvorfor, må man lære seg å forstå de demokratiske prosessene. For eksempel fikk Mussolini ballene slitt av seg sånn ca. i 1945. Han var Italiensk statsminister. Såvidt jeg vet, ble aldri noen hverken tiltalt eller dømt for denne handlingen heller. Rett og slett fordi flertallet av den Italienske befolkningen var enig om at det var “greit” å slite ballene av Hr. Mussolini.

Dette dilemmaet har et navn, og det heter “flertallets diktatur”. Noe som betyr rett og slett, at i et demokrati, så er det flertallet som bestemmer. Hvis jeg hadde ønsket, kunne jeg med loven i hånd, startet et politisk parti som hadde som mål å utrydde alle Sigøynere i Norge. Paradokset er, at ved å fremme Sigøynerne som syndebukker, og spille på fremmedfrykt, ville jeg sannsynligvis enkelt ha klart å produsere en flertallsregjering. Da ville jeg vært den “lovgivende myndighet” i Norge, som regjeringssjef for staten Norge. Da kunne jeg laget lover som sier at “den forrige statsministeren skal miste ballene”, eller “alle Sigøynere skal henges på torget”. Og dette ville vært 100% lovlig. Hvis du synes at denne situasjonen virker søkt, så vær klar over at det var akkurat dette som skjedde i Tyskland i perioden 1930 til 1945. Adolf Hitler brøyt ikke en eneste Tysk lov. I tillegg kom han til makten ved bruk av demokratiske midler.

Winston Churchill sa; “Demokrati er en grusom styreform. Men det er den minst grusomme styreformen vi noensinne har prøvd”. Mitt svar til Winston er; “Hvorfor ikke da prøve noe vi ikke har prøvd?”

Leave a Reply

