Lider Anders Behring Breivik av et “ide-virus”?

Breivikgear_1954360cSe for deg at du stikker til legen din. Legen din spør deg om hva som feiler deg, og du svarer; “Vel, jeg har vondt i foten min”. Legen avbryter deg umiddelbart, og hysjer på deg, mens han forteller deg at det i følge legelovens paragraf 14.4, er ulovlig å snakke om føtter.

Hvis tesen min om Anders Behring Breivik er korrekt, så sitter vi paradoksalt i en slik situasjon. Rett og slett fordi at de farligste ideene vi har, får vi ikke lov til å snakke om. Hvis jeg hadde besøkt Facebook profilen til Erna Solberg, for å starte en seriøs debatt om hvorvidt etnisk renskning var en grei ting eller ikke, så ville jeg blitt kastet på huet og ræva ut!

Når man studerer Anders Behring Breivik, så er det påfallende hvor lite av hans tankegods som faktisk er hans. Jeg har foreløpig ikke funnet en eneste unik ide hos Anders. I så måte eksisterer ikke Anders Behring Breivik, om enn i noen annen form, enn som “klipp og lim” fra andres ideer. Noe som blant annet Fjordmann er smertelig klar over i dag.

For 100 år siden var ikke slike “ide-virus” spesielt farlige. Det tok rett og slett for lang tid å spre en ide rundt hele verden. Det tok for eksempel 1.800 år, før Bibelen hadde klart å runde jorda. I dag kan jeg lage en ide, og få den spredd til hele verden, på noen få minutter, takket være Faceook, og lignende sosiale ide-spredere. Slik fungere ideer nesten etter samme oppskrift som data-virus for hjernene våre, hvor informasjon er den primære spredelsesmekanismen.

Da er det viktig hvordan vi behandler disse ideene. Hvis noen hadde spurt meg om jeg har lyst til å være med på å sprenge en ambassade for eksempel. Så finnes det flere måter jeg kan reagere på. Hvis jeg reagerer umiddelbart med å si “du er gal”, før jeg blokkerer vedkommende, så sitter jeg paradoksalt i en situasjon hvor jeg muligens har påskyndet, og blitt den utløsende faktoren til at en ambassade sprenges i luften. Rett og slett, fordi vedkommende som foreslo handlingen til meg, vil bli redd for at jeg skal fortelle om hans planer til politiet. Noe som ytterligere reduserer vedkommendes fremtidsutsikter og fremtidstro, samtidig som det fremskynder hans følelse av tidsnød.

Hvis jeg derimot hadde sagt til vedkommende; “Tja, kanskje det? Hvorfor vil du det da?” Så hadde jeg hatt en gylden mulighet til å få vedkommende inn i en fruktbar samtale, hvor jeg kanskje kunne forhindret at han sprengte ambassaden, ved at han ville følt at noen hadde lyttet til han, og at jeg hadde fått muligheten til å påpeke “det finnes andre alternativer og virkemidler”

Slik opparbeider vi et “immunsystem” mot konsekvensene av “farlige ideer”, ved bruk av ytringsfriheten som virkemiddel. Handlingen som det å sprenge en ambassade er, er tross alt bare et symptom på at vedkommende som gjør det, har en “farlig ide”, og er smittet av et “ide-virus”

Nå over til noen ord fra vår sponsor 😀

One thought on “Lider Anders Behring Breivik av et “ide-virus”?

Leave a Reply

