Visste du at jeg er profesjonell bombekaster?

bombekasterJepp! Jeg er utdannet Bombekaster, i regi av det Norske Forsvaret. For å være spesifikk, så er jeg utdannet “OP” (les; Oppklareringspatrulje)

Jobben vår var ganske lik Jegernes jobb. Ved en eventuell krig, så skulle vi ligge dypt inne bak linjene til fienden, og bruke radio til å kommunisere koordinater til Bombekastertroppen. Forøvrig den oppgaven i forsvaret som hadde tyngst utrustning! Nesten 40 kilo gikk vi å drassa på, gjerne 3 mil hver dag, både i snø, sludd, minus 30, på truger, Natoplanker, og det som verre var! 😛

Jeg fullførte hele utdannelsen, med Helvetesuke, eksamen og full pakke. Men slutta 2 dager før jeg skulle plasseres ut i avdeling, fordi jeg gadd ikke flytte til Skjold! Forøvrig et vanvittig kult år! Anbefales! Jeg har forøvrig den samme militære utdannelse som en gjennomsnittslig Norsk Fenrik har 😀

Jeg har et relativt dualistisk syn på det Norske Forsvaret. For det første, er jeg av den meningen at det “bygger mannfolk”. Jeg mener også at Norge trenger et sterkt forsvar. Jeg mener også at alle Norske Gutter har godt av et år “borte fra skjørtene til mamma”.

Når det er sagt, er jeg fundamentalt motstander av å sende væpna styrker ut av Norge, med mindre det ligger et FN mandat bak avgjørelsen! Rett og slett, fordi det er ikke mandatet til forsvaret å drive angrepskrig, hverken i Libya, Afghanistan eller noen andre plasser i verden!

Dog, likevel, så er det ikke til å feie under en stol, at jeg faktisk er utdannet, i regi av det Norske Forsvaret, og min utdannelse er “Bombekaster”. Er det nå jeg skal si; “The irony! The irony!” …? 😀

Leave a Reply

